"TEMAN" bukan bermaksud rakan, sahabat atau kawan tetapi ia adalah ganti nama diri seperti saya, aku atau hamba. Penggunaannya kerana "Teman" boleh dijadikan rakan, sahabat atau kawan untuk anda semua.

Thursday, October 30, 2008

Teman dan Deodorant

Teman ada terima satu foward email dari sorang kawan....
Jom baca email dia....itupun kalo korang taknak kena kanser macam dia.....
Baca la sampai habis.....



ALUMINIUM CHLORHYDRAAT DALAM DEODORANTS

Aluminium Chlorhydraat, untuk selanjutnya saya singkat menjadi AC.

AC terdapat dalam Nivea Deodorant sensitive without alcohol dan juga dalam Dove Deodorant Silk Dry (tutup emas), tidak didalam Dove fresh touch.

Baru2 ini saya menghadiri sebuah seminar tentang kanker payudara. Waktu session tanya-jawab, saya mengajukan pertanyaan ttg. mengapa bagian ketiak adalah tempat di mana paling sering perkembangan kanker payudara terjadi.

Waktu itu pertanyaan saya tidak bisa dijawab. Selang beberapa waktu, saya menerima pos, di mana ada keterangan/jawaban atas pertanyaan saya tsb. di atas. Keterangan atau jawaban tsb. ingin saya informasikan kepada anda semua.

Penyebab utama untuk kanker payudara adalah karena pemakaian produk2 ANTI-TRANSPIRANTEN (= anti keringat). Kebanyakan produk yang ada dipasaran merupakan kombinasi dari anti-keringat dan deodorant.

Produk Deodorant sendiri tidak berbahaya.

Mohon periksa bahan2 apa saja yang tertera di kemasan produk2 deodorant anti-keringat anda dirumah! Bila mereka mengandung AC, SEGERA BUANGLAH, a.l. Rexona dan Dove Deodorant. Coba menggunakan merk2 lain yang tidak mengandung bahan AC ini.

Alasannya adalah sederhana:
Hanya beberapa bagian dari tubuh kita yang dapat mengeleminasi zat2 racun, yaitu bag. belakang lutut, belakang kuping, di antara kaki dan ketiak. Zat2 racun ini dikeluarkan dalam bentuk keringat.

Produk2 anti-keringat mencegah keringat keluar. Dengan menggunakan deodorant anti-keringat, zat2 racun tadi tidak bisa dikeluarkan dari dalam tubuh, melainkan tertumpuk di kelenjar getah bening di bawah lengan. Asal kanker payudara kebanyakan ditemukan di area bagian atas payudara.

Laki2 tidak sepeka wanita terhadap type penyakit ini. Meskipun laki2 menggunakan produk2 anti-keringat, bahan2 produk ini biasanya tinggal melekat dipermukaan ketiak dan tidak langsung masuk ke dalam kulit.

Kaum wanita yang setelah mencukur rambut ketiak langsung menggunakan produk anti-keringat lebih banyak risikonya, karena lewat luka2 kecil yg mungkin terjadi akibat mencukur rambut ketiak tsb., bahan2 kimia yang ada dalam produk anti-keringat bisa lebih cepat masuk kedalam tubuh.

Tolong informasikan hal ini kepada semua laki2 dan perempuan yang anda kenal. Kanker payudara kian hari mencapai jumlah yang mengkhawatirkan. Kalau lewat email kita bisa menghindari sejumlah kejadian, maka kegiatan ini tidak pernah merupakan buang waktu!

Selepas teman fowardkan email tu pada rakan² lain....
Teman terima email ni pulak.....
Kisah benar dari seseorang yang memang teman kenal.....
Pernah satu tempat belajar....

mEMBACA ARTIKEL NI..AKU TERASA NAK KONGSI PENGALAMAN AKU...
Aku harap artikel ni memberi pengajaran pada korang semua especially kaum2 pompuan..coz aku pun pernah kena penyakit lebih kurang mcm ni..tapi bukan di sebabkan penggunaan deodorant.Sebenarny a bawah ketiak ketiak kita ada kalenjar(sama ada aktif atau tak)..masa aku mengandung anak pertama bawah ketiak aku naik bengkak..kemudian ditumbuhi macam jerawat kecil..mula2 aku ingat jerawat..lepas tu makin bengkak...nak kata bisul tak jugak sebab takder isi...(masa tu kena sebelah kanan)..allah saja yg tahu betapa sakitnya..sampai nk angkat tangan pun tak boleh...bengkak tu melarat sampai keluar isi tapi takder mata..so..tak boleh dalam keadaan kering..kadang2 melekat dengan lengan baju..airmata aku asik mengalir aje..akibat dari sakit tuh...selang beberapa bulan ketiak sebelah kiri pulak bengkak..bayangkan. .macam mana aku nak uruskan kerja rumah..dengan keadaan tangan tak boleh angkat..nak bukak baju pun tak boleh!...sebaik sahaja aku ,melahirkan anak aku yg sulung,lebih kurang 3 bulan lepas tu aku g jumpa pakar,terus doktor tahan aku dan esoknya terus operation dilakukan(masa tu keaddan dah teruk)...akibat terlalu sakit..masa pembedahan tu aku terjaga dan kena histeria..doktor panik dan terus bius aku sekali lagi...(masa tu doktor panggil suami aku,sebab ingat aku ada sejarah histeria)suami aku terperanjat tgk aku..menurutnya sampai 7 orang nurse terpaksa pegang aku..aku siap boleh bangun tegak..dan kejap ketawa..kejap menangis..sekali lagi doktor bius aku untuk kali kedua dengan emergency drugs..aku still meronta2...so, doktor bgtau hubby aku yg dia tak boleh inject aku lagi takut aku terus jalan...so lebih kurang 15 mnts lepas tu baru aku pengsan balik..Dari apa yg doktor bgtau punca kejadian mayb sepanjang aku sakit..aku kerap makan ubat penahan sakit dan apabila operation,ubat bius dah tak jalan lagi.....rasa sakit tu tak sampai kat otak untuk ditafsirkan. ..
Seminggu lepas operation..aku kena dressing lah luka operation..korang bayangkan..sebelah jahit dan sebelah lagi tak jahit..smpai terberak2 aku ni menahan azab sakit tuh..Tapi apa yg aku ingat doktor tak kasi aku mandi dan cuci bawah lengan(ketiak) dengan sabun baby johnson atau dettol..coz mengandungi chemical(ramai org tak tahu)dan doktor telah mengharamkan aku memakai deodorant(walaupun aku tak pernah pakai pun benda tu seumur hidup aku)..gambar hasil operation tu ada kat simpanan aku..cuma aku tak ingat kat mana..kalau aku jumpa nanti aku fwd kan kat korang erkk..so,pada kawan2 pompuan inilah pengalaman aku..aku tak rasa malu pun nk cerita sebab mana tau yang lelaki boleh nasihatkan isteri2 kalau boleh elakkan pakai benda tu..tak kisahlah ketiak bau pun..janji tak kena penyakit mcm aku..dan doktor aku cakap aku bernasib baik sebab benda tu baru menjadi tumor belum lagi kanser!lagipun kos operatian lebih kuranh rm8k lebih masa tu..(6 tahun lepas)tak tau ler kos sekarang...so. .aku harap korang amik iktibar ler....
ADIOS..LYANAPURA


Dan satu lagi email dari dia....


macam kes aku mmg bukan disebabkan deodorant tapi benda tu merupakan penyumbang utama penyebab kanser and tumor..aku ada buat research n ada jugaklah beberapa patient yg aku jumpa masa jumpa pakar tu...kebanyakan diorang disebabkan deodorant atau penggunaan talkum powder..
paling kesian sorang housewife kena kanser disebabkan bahan2 tersebut..aku tk pasti dia guna deodorant apa...ngeri beb tgk ketiak dia...
hai..nasib baik aku tak kena mcm tuh....tapi chances nk kena balik ada..sebab doktor kata benda tu berakar...mintak2 dijauhkan... aku harap korang ni jaga2 lah...kalau dah kawin pun advice lah wife korang...sakit ni lebih sakit dari nk beranak..so bayangkanlah. ......... ......


Dan ini pesanan terakhir dia.....


hmmmm...kena ingat...kalau ko pakai deodorant..pastu blok peluh ko...tu ler punca kena mcm aku(antara penyebab)... .tapi terpulanglah pada individu kan..kang tak pakai tak wangi lak...kuang2. .kuang..


Percaya??? Percayalah.....

aDiOs!











2 dah post, Teman tak larang nak cakap:

Anonymous said...

mEMBACA ARTIKEL NI..AKU TERASA NAK KONGSI PENGALAMAN AKU...
Aku harap artikel ni memberi pengajaran pada korang semua especially kaum2 pompuan..coz aku pun pernah kena penyakit lebih kurang mcm ni..tapi bukan di sebabkan penggunaan deodorant.Sebenarny a bawah ketiak ketiak kita ada kalenjar(sama ada aktif atau tak)..masa aku mengandung anak pertama ....


heh?? ingatkan yop yg mengandung anak ptama... hahahaha

Teman said...

Untuk :

Kacik ->


Kentut kamu...baca ler bebetui....